Τι πρέπει να προσέξει διατροφικά η έγκυος στην περίοδο των εορτών και ποιες τροφές να αποφύγει

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Γράφει η Κατερίνα Κιούση
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Η ισορροπημένη διατροφή στην εγκυμοσύνη είναι απαραίτητη για την συνολική υγιή έκβασή της και συστήνεται η γενικότερη προσοχή ειδικά και κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων που οι πειρασμοί είναι περισσότεροι αλλά στα διάφορα τραπέζια ίσως συναντήσουμε κάποιες τροφές ή πιάτα που δεν είναι τόσο ασφαλή αν καταναλωθούν από την έγκυο.

Γενικά και κατά τη διάρκεια των εορτών η έγκυος θα πρέπει να ακολουθεί μία διατροφή με μικρά και συχνά γεύματα, ποιοτικά, αποφεύγοντας τα πολλά λιπαρά, τηγανητά και αλμυρά τρόφιμα ώστε να αποφύγει αισθήματα δυσφορίας και κατακράτησης υγρών.

Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζει και πιο συγκεκριμένα ποιες τροφές πρέπει να απογεύγει στη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Στην Εγκυμοσύνη λοιπόν πρέπει να αποφεύγονται:

  • Ωμά κρέατα, ψαρικά και θαλασσινά όπως πχ το σούσι, οι γυαλιστερές/στρείδια κλπ

Όλα τα αμαγείρευτα και ωμά κρεατικά και θαλασσινά πρέπει να αποφεύγονται αυτή την περίοδο λόγω του αυξημένου κινδύνου μόλυνσης από σαλμονέλα και λιστέρια

shutterstock_120273790

  • Καπνιστά κρέατα και άψητα λουκάνικα (πχ χοτ ντογκ)

Αυτού του είδους τα κρέατα είναι ασφαλή προς κατανάλωση εάν θερμανθούν/ή μαγειρευτούν σε μεγάλες θερμοκρασίες. Γενικότερα όλα τα κρέατα πρέπει να είναι καλά βρασμένα ή ψημένα.

  • Αλλαντικά

Μπορείτε να τα καταναλώσετε μόνο εάν είναι καλά ψημένα.

  • Συκώτι (και συκώτι πατέ)

Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε βιταμίνη Α που σε περίπτωση υπερβιταμίνωσης μπορεί να γίνει τοξική και τερατογόνος για το έμβρυο.

shutterstock_334924160

  • Ψάρια με μεγάλες συγκεντρώσεις υδραργύρου

Ψάρια όπως ο σολομός, ο ξιφίας, ο καρχαρίας και το μεγάλου μεγέθους ή «βασιλικό» σκουμπρί, τα οποία έχουν υψηλή συγκέντρωση υδραργύρου.

  • Καπνιστά ψάρια που διατηρούνται στο ψυγείο και τα ψάρια σε κονσέρβα

Ψάρια όπως σολομός/πέστροφα/σκουμπρί κτλ δεν πρέπει να καταναλώνονται εκτός εάν έχουν προστεθεί μαγειρεμένα ως μέρος μιας συνταγής. Το ίδιο ισχύει και για τα ψάρια σε κονσέρβα όπως ο τόνος.

  • Ωμά αυγά λόγω του κινδύνου για σαλμονέλα

Όταν βρεθείτε σε εστιατόριο, θα πρέπει να ρωτάτε εάν περιλαμβάνονται ωμά αυγά στο πιάτο σας και εάν έχετε αμφιβολίες θα πρέπει να αποφεύγετε την κατανάλωσή τους. Τα ωμά αβγά, επίσης μπορούν να κρύβονται μέσα σε μαγιονέζα ή σε κάποια άλλη σος ή κάποιο «αυγοκομμένο» φαγητό.

shutterstock_162384920

  • Μαλακά ώριμα τυριά καθώς υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος ανάπτυξης μικροβίων σε αυτά

Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται το Brie, το Camembert, το Roquefort, το μπλε τυρί Δανίας, κλπ. Τα τυριά είναι ασφαλή προς κατανάλωση από εγκύους αν αναγράφεται ξεκάθαρα στην συσκευασία τους ότι είναι παστεριωμένα.

  • Έτοιμες προπαρασκευασμένες σαλάτες, που περιέχουν συνήθως προπλυμένα φύλλα σαλάτας

Φυσικά και επιτρέπονται όλα τα λαχανικά αρκεί να τα έχετε πλύνει πάρα πολύ καλά, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος μετάδοσης τοξοπλάσματος.

  • Όλα τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά και μη παστεριωμένοι έτοιμοι χυμοί

shutterstock_232444345

  • Αλκοόλ

Το αλκοόλ θα πρέπει να αποφεύγεται κατά την κύηση διότι έχει συνδεθεί με πολλές ανωμαλίες, μη αναστρέψιμα προβλήματα υγείας στο έμβρυο και ανεπάρκειας βιταμίνης Β12 και φυλλικού οξέος

  • Καφεΐνη

Οι οδηγίες από διάφορους οργανισμούς που αφορούν την κατανάλωση καφεΐνης κατά την κύηση έχουν κάποιες διαφοροποιήσεις. Κάποιοι συστήνουν την μέτρια κατανάλωση 1-2 φλιτζανιών ημερησίως και άλλοι την πλήρη απαγόρευση της. Καλό είναι να γνωρίζετε ότι η καφεΐνη δεν περιέχεται μόνο στον καφέ αλλά και στο τσάι (και το πράσινο τσάι), τα αναψυκτικά και το κακάο, τα γλυκά με κακάο και τις σοκολάτες. Επίσης η μεγάλη κατανάλωση χαμομηλιού, κατά τη διάρκεια της κύησης, έχει συνδεθεί με προβλήματα συσπάσεων στη μήτρα που ίσως οδηγούν σε αποβολές.

  • Αλάτι και μπαχαρικά

Καλό θα είναι να αποφεύγετε το πολύ αλάτι καθώς προκαλεί κατακράτηση υγρών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα πρήξιμο των άκρων σας (χέρια-πόδια). Όσο για τα μπαχαρικά μπορείτε γενικά να τα χρησιμοποιείτε ενώ συστήνεται περιορισμός κυρίως στα καυτερά και πικάντικα εάν πάσχετε από γαστοοισοφαγική παλινδρόμηση και καούρες. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να αποφύγετε και τα όξινα φαγητά.

Κατερίνα Κιούση
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc
www.dietnow.gr
Facebook

The post Τι πρέπει να προσέξει διατροφικά η έγκυος στην περίοδο των εορτών και ποιες τροφές να αποφύγει appeared first on Mommy.gr.

Περισσότερα άρθρα