Συνομιλία με την Πρόεδρο του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Συνομιλία με την Πρόεδρο του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»

May 8, 2017

author:

Parenting.gr

Συνομιλία με την Πρόεδρο του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»

Πριν από δώδεκα χρόνια, ο Πάνος Μυλωνάς, ένα ταλαντούχος και αξιόλογος νέος, άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο σε ηλικία μόλις 22 ετών. Ήταν ένας ακόμα φοιτητής που ταξίδευε από την Αθήνα για τη σχολή του στην Πάτρα. Παρόλο που παραβίασε κάποιο κώδικα της οδικής κυκλοφορίας, δεν κατάφερε να αποφύγει έναν οδηγό που μπήκε στο αντίθετο ρεύμα. Ο άδικος και σκληρός χαμός ενός νέου παιδιού αποτέλεσε αφορμή για τη δημιουργία ενός φορέα που έχει στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων μας για την οδική ασφάλεια αλλά και την προσπάθεια βελτίωσης της κατάσταση των δρόμων της χώρας.

Η Βασιλική Μυλωνά, μητέρα του Πάνου, βρήκε τη δύναμη μέσα στο σκοτάδι του πένθους της, να ανάψει ένα φως στη ζωή όλων μας και να δημιουργήσει το «Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς» (Ι.Ο.ΑΣ). Το mommy συνομίλησε με την κα Μυλωνά, στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας για την οδική ασφάλεια και κυρίως στα πλαίσια της προσπάθειας του να ενημερώσει τις μητέρες και να προφυλάξει τα παιδιά όλων των ηλικιών από τους “οδικούς” κινδύνους.

Πότε δημιουργήσατε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και ποιοι στάθηκαν δίπλα στην προσπάθειά σας;

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» ιδρύθηκε το Μάιο του 2005, ένα χρόνο μετά την τραγική απώλεια του 22χρου γιου μου σε τροχαίο δυστύχημα στην Κορίνθου Πατρών. Ο Πάνος, που τέλειωνε τις σπουδές του στο τμήμα Μηχανολόγων & Αεροναυπηγών Μηχανικών, ήταν ένας νέος με αγάπη για το αυτοκίνητο που γνώριζε και τηρούσε ευλαβικά τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Ο χαμός του προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου διαμαρτυρία για τις ζωές που χάνονται άδικα στους ελληνικούς δρόμους, στην οποία πήραν μέρος εκατοντάδες φίλοι, συμφοιτητές και καθηγητές του Πάνου, όπως και ειδικοί από το χώρο του αυτοκινήτου, μεταξύ αυτών και πολλοί συνεργάτες του στον ειδικό Τύπο όπου αρθρογραφούσε. Η τεράστια δυναμική της κινητοποίησης αυτής, άνοιξε το δρόμο για τη γέννηση του Ινστιτούτου, με ιδρυτικά μέλη το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την εταιρεία Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών ΣΟΛ Α.Ε., την τότε INFOTE και εκατοντάδες πολίτες που προσχώρησαν αυθόρμητα για να συνδράμουν στην προσπάθειά μας. Από την Πολιτεία, εκείνος που έδειξε πραγματικό ενδιαφέρον και στάθηκε δίπλα μας από την αρχή ως υποστηρικτής της προσπάθειας με τις πολύτιμες συμβουλές του ήταν ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωστής Στεφανόπουλος.

Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι του Ι.Ο.Α.Σ;

Να ενεργοποιήσει την Πολιτεία και τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς προκειμένου να τεθεί επιτέλους το θέμα της Οδικής Ασφάλειας σε προτεραιότητα. Στόχος του είναι επίσης να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες στη χώρα μας, οι οποίοι τείνουν να αδιαφορούν για την πρόληψη σε ανησυχητικό βαθμό. Πιστεύουν πως τίποτε κακό δεν θα συμβεί στους ίδιους. Δυστυχώς, κανείς μας δεν είναι άτρωτος, γι’ αυτό και η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα που μας αφορά όλους.

Πόσο χρήσιμα είναι τα εκπαιδευτικά προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής και από ποια ηλικία μπορεί να πάρει μέρος ένα παιδί;

Η κυκλοφοριακή αγωγή είναι τόσο χρήσιμη και απαραίτητη όσο το να μάθουμε να περπατάμε ή να μιλάμε. Αποτελεί μάθημα ανεκτίμητο για τη ζωή κάθε ανθρώπου που συμβάλλει στη διαμόρφωση χαρακτήρων και προδιαγράφει το ίδιο το μέλλον των παιδιών, καθόσον μέσω αυτής διασφαλίζεται η ασφαλής μετακίνησή τους στο δρόμο ως πεζοί ή ποδηλάτες αλλά και η μετέπειτα συμπεριφορά τους ως οδηγοί. Κάθε παιδί πρέπει να λαμβάνει μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής από τη στιγμή που αρχίζει να περπατάει, μέσα από τη σωστή καθοδήγηση των γονέων και των οικείων του. Οι πρώτοι δάσκαλοι είναι άλλωστε πάντα οι γονείς και το παιδί αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να εμπεδώνει γνώσεις από πολύ νωρίς, λαμβάνοντας ερεθίσματα μέσα στο σπίτι και παρακολουθώντας τους γονείς του όταν π.χ. οδηγούν ή κατά τη γενικότερη συμπεριφορά τους στο δρόμο.

Συστηματικά, στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας, το παιδί μπορεί να συμμετέχει στην κυκλοφοριακή αγωγή από την πρώτη νηπιακή ηλικία. Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» υλοποιεί πρότυπα βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα ασφαλούς κυκλοφορίας, μετακίνησης με ποδήλατο και οδικής ασφάλειας για μαθητές όλων των βαθμίδων. Τα προγράμματα είναι πιστοποιημένα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας ενώ περισσότεροι από 140.000 μαθητές σε όλη την Ελλάδα έχουν ήδη εκπαιδευτεί στην Οδική Ασφάλεια από τους έμπειρους εκπαιδευτές του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς».

Τηρούν οι σημερινοί γονείς τους κανόνες οδικής ασφάλειας;

Δυστυχώς όχι, στην πλειοψηφία τους δεν τους τηρούν ή κάνουν σοβαρά λάθη, κι αυτό είναι ολέθριο γιατί προδιαγράφουν τη συμπεριφορά των παιδιών τους. Βάσει έρευνας έχει καταδειχθεί ότι τα αγόρια και τα κορίτσια υιοθετούν το οδηγικό στιλ του πατέρα και της μητέρας τους αντίστοιχα. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε πως, μέσα από τη συστηματική ενημέρωση και την εκπαίδευση, η κατάσταση αρχίζει να βελτιώνεται στην Ελλάδα και είναι κυρίως οι νέοι γονείς που δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την οδική ασφάλεια και προσπαθούν καθημερινά να γίνονται πρότυπα για τα παιδιά τους.

Τι θα λέγατε σε μία μητέρα που κρατάει το μωρό της αγκαλιά μέσα στο αμάξι αδιαφορώντας για τους κανόνες ασφαλείας;

Επειδή μια τέτοια συμπεριφορά οφείλεται στο ότι η μητέρα αυτή δεν έχει προφανώς υπόψη της τον σοβαρότατο κίνδυνο στον οποίο εκθέτει το παιδί της, θα την ενημέρωνα τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση τροχαίας σύγκρουσης ή ακόμα κι ενός απότομου φρεναρίσματος. Είναι εγκληματικό, έστω και για την παραμικρή απόσταση, γονέας να κρατά το παιδί στην αγκαλιά του, είτε στη θέση του συνοδηγού είτε στα πίσω καθίσματα. Κανείς δε θα μπορέσει να συγκρατήσει το παιδί του, ακόμα και σε σύγκρουση με μικρή ταχύτητα, λόγω των δυνάμεων που αναπτύσσονται. Σε κάθε περίπτωση, το φαινόμενο υποδηλοί άγνοια και είναι κρίμα στην εποχή μας να μην υπάρχει συστηματική ενημέρωση του κόσμου, έστω και από τα ΜΜΕ. Ειδικά τα ιδιωτικά κανάλια, που έχουν και τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, θα έπρεπε να προωθούν πιο συχνά ενημερωτικά βίντεο για την προστασία των παιδιών και την πρόληψη των τροχαίων και να αφιερώνουν τακτικά τηλεοπτικό χρόνο για την κατανόηση της σοβαρότητας του θέματος κι όχι να επενδύουν μόνο στο σοκ όταν έρχεται στη δημοσιότητα ένα πολύνεκρο δυστύχημα.

Υπάρχουν «ειδικοί» κανόνες ασφαλείας στην οδήγηση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Υπάρχουν και είναι πολύ σημαντικό να τηρούνται. Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» έχει δημιουργήσει ένα ειδικό έντυπο με συμβουλές για την προστασία της εγκύου και του εμβρύου, το παιδικό κάθισμα και τα πιο ασφαλή μέσα πρόσδεσης και προστασίας για παιδιά κατά τις μετακινήσεις.  Η έγκυος μητέρα πρέπει να φοράει ειδική ζώνη καταρχάς για τη δική της ασφάλεια η οποία πρέπει να είναι τοποθετημένη κάτω από την κοιλιακή χώρα. Επιπλέον συμβουλές σχετικά με την ασφάλεια του εμβρύου και του παιδιού στο αυτοκίνητο υπάρχουν και στην ιστοσελίδα του Ι.Ο.ΑΣ.

Τι πιστεύετε ότι φέρνει κάθε χρόνο τη χώρα μας στη θλιβερή πρώτη θέση σε τροχαία δυστυχήματα;

Πράγματι το 2016, η χώρα μας βρέθηκε στην 5η χειρότερη θέση στην Ευρώπη των 28, αφού καταγράφηκε αύξηση στα θανάσιμα τροχαία δυστυχήματα και τους σοβαρούς τραυματισμούς στο δρόμο. Παρά τη σημαντική μείωση σε θανάτους από τροχαία την προηγούμενη δεκαετία, είναι φανερό πως το έλλειμμα παιδείας σε θέματα οδικής ασφάλειας παραμένει η κύρια αιτία οδικής αν-ασφάλειας στη χώρα μας. Η έλλειψη ενημέρωσης και η άγνοια, όπως φυσικά και η ελλιπής, μη συστηματική και αποτελεσματική αστυνόμευση, συντελούν επίσης στη μη αντιμετώπιση  της κατάστασης που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους.

Τι ονειρεύεστε για το μέλλον;

Ονειρεύομαι έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα. Αυτό ήταν και παραμένει το όραμα του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς»: ένας κόσμος που τα παιδιά μας θα έχουν μέλλον. Ονειρεύομαι επίσης τη δημιουργία του πρότυπου Κέντρου μας για την Οδική Ασφάλεια, έναν «κόμβο ζωής» όπου οι γονείς θα μπορούν να προσέρχονται με τα παιδιά τους και να ενημερώνονται για την πρόληψη, την ασφάλεια και τον πολιτισμό στο δρόμο. Στο Ινστιτούτο «Πάνος Μυλωνάς» αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα όλων μας να κυκλοφορούμε σε ένα περιβάλλον σεβασμού της ανθρώπινης ζωής. Κι αυτό, είναι ένα δικαίωμα που το έχουμε όλοι ανάγκη και το διεκδικούμε καθημερινά.