Μαθαίνοντας για τον αυτισμό
Eκπαίδευση Γωνιά της μαμάς Η σχέση με το παιδί

Μαθαίνοντας για τον αυτισμό

April 2, 2015

author:

Parenting.gr

Μαθαίνοντας για τον αυτισμό

autismΜε αφορμή την Παγκόσμια ημέρα για τον Αυτισμό είναι πολύ χρήσιμο και εποικοδομητικό να μάθουμε περισσότερα για αυτήν τη διαταραχή. Ο αυτισμός είναι γνωστός ως μια εκ γενετής αναπτυξιακή διαταραχή του εγκεφάλου η οποία επηρεάζει τα τμήματα του εγκεφάλου, τα οποία επεξεργάζονται τη γλώσσα και τις πληροφορίες που δίνουν οι αισθήσεις. Η αιτία αυτής της διαταραχής δεν είναι ακόμα γνωστή ενώ κάποιες μελέτες κάνουν λόγο για γονίδια που προδιαθέτουν τον αυτισμό χωρίς όμως έγκυρο αποτέλεσμα. Η συχνότητα εμφάνισης του αυτισμού είναι περίπου 18:10000 στο ευρύτερο φάσμα του. Τα γνωρίσματά του είναι οι επιδράσεις στην κοινωνική συμπεριφορά και στην επικοινωνία δηλαδή δυσκολίες στη λεκτική επικοινωνία, στην κοινωνική αλληλεπίδραση και σε δραστηριότητες ή στο παιχνίδι. Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που βοηθούν στην αντιμετώπιση και στη μείωση των δυσκολιών που προκαλεί ο αυτισμός, καθώς και πολλοί οργανισμοί και ομάδες στήριξης που μπορούν οι οικογένειες να απευθυνθούν και να πληροφορηθούν για τις μεθόδους αυτές.

Τα παιδιά με αυτισμό δεν παρουσιάζουν τα ίδια χαρακτηριστικά και διαφέρουν μεταξύ τους, ενώ κάποια άτομα βιώνουν τις δυσκολίες πιο έντονα από άλλα. Τα πιο συχνά γνωρίσματα είναι οι εκπτώσεις στις κοινωνικές δεξιότητες και στη συμπεριφορά. Ο τρόπος που ένα παιδί με αυτισμό αλληλεπιδρά με κάποιον άλλον είναι πολύ διαφορετικός από τον τρόπο που αλληλεπιδρούν οι περισσότεροι. Πολλές φορές η συμπεριφορά τους μπορεί να θεωρηθεί προσβλητική ή ότι δεν έχουν κανένα απολύτως ενδιαφέρον για τους άλλους.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό είναι η επαφή με τα μάτια η οποία έχει παρατηρηθεί ότι δεν είναι συχνή, όμως με την κατάλληλη εκπαίδευση αυτό μπορεί να βελτιωθεί και να μην αποτελεί πρόβλημα, όπως επίσης και το ότι είναι πιο δύσκολο να αντιληφθούν διάφορα σημάδια και παιχνίδια επικοινωνίας. Ακόμη, είναι πολύ δύσκολο να κατανοήσουν τα συναισθήματα των άλλων αλλά κι αυτό το γνώρισμα μπορεί να βελτιωθεί και να μην επηρεάζει τόσο πολύ τη συμπεριφορά. Επίσης μπορεί κανείς να παρατηρήσει διαφορές στα άτομα με αυτισμό όταν κάνει μια συζήτηση μαζί τους, καθώς κατά τη διάρκεια της συζήτησης θα παρατηρήσει ότι μιλούν πολύ για κάτι που αγαπάνε, δεν ανταλλάσσουν εύκολα ιδέες και απόψεις και σίγουρα όπως οι περισσότεροι άνθρωποι άλλωστε μιλούν πολύ για τον εαυτό τους!

Άλλα γνωρίσματα είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός παιδιών αποφεύγουν τη φυσική επαφή δηλαδή τις αγκαλιές ή τα αγγίγματα ή αντιδρούν σε κάθε άγγιγμα, όπως επίσης πολλά παιδιά αντιδρούν απότομα σε θορύβους, σε μυρωδιές και στο δυνατό φως. Συνήθως δεν είναι ευχάριστο να ακούν δυνατούς θορύβους ή να νιώθουν απότομες αλλαγές στο φως. Σε αυτές τις αντιδράσεις μπορεί να βοηθήσει η προετοιμασία για τις αλλαγές ή τους θορύβους γιατί με το να γνωρίζουν ότι κάτι θα συμβεί μπορούν να το αντιμετωπίσουν.

Η ομιλία είναι συχνά ένα γνώρισμα του αυτισμού. Έχει παρατηρηθεί ότι ο αυτισμός επηρεάζει τα παιδιά στην ταχύτητα και στην ποιότητα της ομιλίας, με τέτοιον τρόπο ώστε μερικές φορές επαναλαμβάνουν λέξεις και φράσεις μονότονα κι έτσι ακριβώς όπως τις ακούνε.

Η ρουτίνα και το συγκεκριμένο πρόγραμμα για τα παιδιά  είναι μια διαδικασία που τα παιδιά με αυτισμό αγαπάνε πολύ! Πολλές φορές τους αρέσει να ζωγραφίζουν την ίδια ζωγραφιά ξανά και ξανά ή να κάνουν την ίδια κίνηση συνέχεια. Δεν είναι πολύ φιλικά με τις αλλαγές και μπορεί μια αλλαγή να τα ταράξει. Αν για παράδειγμα έχουν μάθει να βάζουν πιτζάμες και μετά να πλύνουν τα δόντια τους και μια μέρα τους πείτε να πλύνουν πρώτα δόντια και μετά να βάλουν την πιτζάμα τους αυτό μπορεί να τα αναστατώσει.

Ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να μην αναπτύσσεται αρμονικά απ’ όλες τις πλευρές. Μπορεί για παράδειγμα οι διανοητικές του ικανότητες να αναπτύσσονται γρήγορα ενώ οι γλωσσικές του δεξιότητες πολύ πιο αργά, ή μπορεί να αναπτύσσουν γρήγορα τις γλωσσικές δεξιότητες και να μένουν πίσω οι κινητικές του δυνατότητες. Μπορεί να μην είναι γρήγοροι στο να πιάσουν γρήγορα την μπάλα αλλά να έχουν πολύ πλούσιο λεξιλόγιο.

Το πόσο γρήγορα μπορεί κάποιο παιδί με αυτισμό να μάθει δεν είναι προβλέψιμο. Μπορεί να μάθουν κάτι πολύ πιο γρήγορα από άλλα παιδιά, όπως το να διαβάζουν και να προφέρουν μεγάλες σύνθετες λέξεις και μετά να τις ξεχάσουν ή μαθαίνουν να κάνουν κάτι με τον δύσκολο τρόπο και όχι με τον εύκολο.

Δεν είναι ασυνήθιστο το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι με αυτισμό έχουν τικ. Είναι κάποιες κινήσεις που γίνονται σπασμωδικά. Ένας αριθμός ανθρώπων με αυτισμό αντιλαμβάνονται το τικ και μπορούν να το ελέγξουν, κάποιοι άλλοι όμως όχι. Πολλές φορές είναι συχνή και η εμμονή με κάτι.

Μύθοι γύρω από τον αυτισμόpattern-play-model-shot

Ένα άτομο με αυτισμό νιώθει αγάπη, ευτυχία, λύπη και πόνο όπως ο καθένας μας. Επειδή λοιπόν μερικοί δεν εκφράζουν τα συναισθήματά τους με τον ίδιο τρόπο αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν αισθήματα, εννοείται ότι έχουν! Το ότι έχει δημιουργηθεί ο μύθος ότι τα άτομα με αυτισμό δεν έχουν αισθήματα είναι καθαρά αποτέλεσμα άγνοιας και όχι κάποιας συνωμοσίας. Είναι καθήκον μας να πληροφορήσουμε τους γύρω μας σωστά γύρω από τον αυτισμό.

Δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι με αυτισμό το χάρισμα με τους αριθμούς ή της μουσικής. Μια όμως πολύ μεγάλη μερίδα αυτιστικών ανθρώπων έχουν πολύ υψηλό IQ και ένα μοναδικό ταλέντο στην πληροφορική. Μια γερμανική εταιρεία πληροφορικής το έχει συνειδητοποιήσει και ανακοίνωσε πριν κάποια χρόνια ότι επιθυμεί να προσλάβει εκατοντάδες ανθρώπους με αυτισμό ως προγραμματιστές και software testers!

Διαβάστε επίσης: Μεγαλώνοντας ένα παιδί με σύνδρομο Down